Úvodník

Měsíc květen nám ukazuje záda a blížící se červen v nás evokuje nadcházející prázdniny. To je sice pravda, prázdniny se vskutku rychle přibližují, nicméně my máme stále ještě školní rok a s ním plno práce. Pokud máte špatné známky, je nejvyšší čas zjednat nápravu, abyste neměli otrávené prázdniny z nepěkných školních výsledků. Proto přeji pevné nervy, zajímavé školní výlety a úspěšný finiš tohoto školního roku.

Slon

 

 Biologický otazník

Správné odpovědi z minulého čísla

1.      stupeň

zoologie - ještěrka, klokan, vlaštovka

2.      stupeň

Hledej ve větách slova (rostliny, živočichové), která mají spojení s vodou:

1.     Sokolšedý letěl nad lesem.

2.     Chcete to pole nechat ležet ladem?

3.     Pod keřem ležela starákost.

4.     Louku zahrnula navážka kamení.

5.     Vašku, kup struhadlo!

6.     To není jen nepořádek, to je skorobinec.

7.     Měli bychom zasít i na jaře.

8.     To je naše zahrada, ale pole k ní nepatří.

9.     Draci přece neexistují!

10. Kapradina roste převážně v lese.

Nové otázky

1.      stupeň

Přesmyčky – hledej zvířata

·        danpa

·        kašli

·        savo

·        joska

·        nelej

·        kolos

2.      stupeň

Přesmyčky – hledej názvy bezobratlých živočichů

·         ďhžlýem ízarhadn

·        íšrt stdeřomřoksý

·         ažalíž ecobná

·         ecikraatk vásbrook

·         prou tědsýk

·         kalovtířa šáuat (nahoru▲)

 

 Osmáci na úřadu práce

Ve středu 18. 5. 2016 se vydali žáci 8. třídy do Jindřichova Hradce. A jaké si přivezli dojmy?

Matěj: Výklad byl docela zajímavý, protože už vím, co budu dělat za profesi. Rozdělili nás na tři skupinky. Já byl v té, která hledala povolání k zemědělství. Hledali jsme v šanonech, kde byla zaměstnání seřazena podle abecedy. A já si všiml šanonu s názvem Lékař, a tak jsem si ho vytáhl a dověděl se hodně zajímavého. Proto půjdu asi na lékaře.

Michal: Mně se to líbilo, protože jsem se díky tomu rozhodl, kam půjdu na školu. Až na to, že ta škola je až na druhé straně kraje, ale to nevadí. Také jsme zkoušeli seřadit různé firmy, kolik mají zaměstnanců a jaký mají obrat.

Jirka: Docela se mi to líbilo. Akorát mě štvalo, že se na mě ta paní pořád dívala. Návrh na obor zatím nemám, ale snad si nějaký dobrý vyberu. Na závěr jsme se mohli podívat do složek s různými druhy škol.

Robin: Výlet se mi líbil. Hlavně se mi líbil konec, kdy jsme si vybrali profesi a četli si o ní. Já si vybral elektrikáře. Čím víc se o něm dozvídám, tím víc se mi líbí. Asi nejraději bych šel na elektrikáře.

Tomáš: Bylo to fajn, akorát mi přišlo, že s volbou povolání moc nepomohli. Čekal jsem, že to bude více zaměřené na střední školy.

Vašek: Moc mi tam nepomohli. Ale já mám jasno od začátku, kam chci jít.  Nejvíce se mi tam líbilo, že jsme se mohli podívat do desek, kde byly informace o povoláních.

Evík: Myslím si, že to bylo k ničemu. Ta paní pořád mluvila o něčem, co mě nezajímá. Když jsme z úřadu odešli, paní učitelka nám dovolila jít na pizzu. Poté jsme šli na nádraží a jeli domů.

Houbíny: Podle mě to k ničemu nebylo, protože nám ta paní řekla, ať jdeme na školu s oborem, co nás baví. Nejlepší bylo, když jsme se cestou na autobus zastavili na pizzu. (nahoru▲)

 

 Dopravní soutěž

Dačice 12. 5., oblastní kolo

Na soutěži se nám líbilo.  Nejlehčí je pro nás zdravověda, ale problém nám trochu dělala jízda zručnosti. Když jsme udělali všechny disciplíny, tak nás čekal řízek, který jsme tam dostali. Pak si pro nás připravili společnou soutěž, kde každé družstvo mělo uhádnout značky aut. My jsme se ale s Niky nezapojily. Když bylo vyhlašování, mysleli jsme si, že postoupíme, ale nakonec zvítězila obě naše družstva.

Třeboň 19. 5., okresní kolo

Jako první jsme měli zdravovědu, kde nás hodně chválili. Naopak nám nešla práce s mapou, kde jsme dostali nejvíce trestných bodů. K jídlu jsme měli bagety, sušenky a vodu. Když hlásili výsledky, opět se umístila obě družstva shodně, a to na pátém místě. (nahoru▲)

Kristýna

 

 Čarodějnice

Na čarodějnice jsem byla v Jindřichově Hradci. Přijeli jsme tam v sedm hodin, v osm to mělo začít. Neměla jsem tam co dělat, tak jsem si hrála s dětmi na hřišti, které bylo opodál. V půl osmé všechny maskované děti něco dostaly. V osm hodin jsme se přesunuli k hranici, na níž se tyčila čarodějnice.  Některé děti na ni házely klacky, šišky a dokonce i kameny. Potom pan starosta hranici zapálil. Nejdříve to moc nehořelo, ale pak to chytlo pořádně. Čarodějnice se většinou pálí na nejvyšším místě, ale v Jindřichově Hradci pálí na místě nejnižším. To je taková zajímavost. 

Bětka  

 

Tento rok jsem na čarodějnicích nebyla, ale zjistila jsem o nich toto: pálení čarodějnic neboli filipojakubská noc se odehrává v noci z 30. dubna na 1. května. Tuto noc se lidé scházejí u zapálených ohňů a slaví příchod jara. Na některých místech se staví májka. Lidé věřili, že tuto noc se čarodějnice slétávají na čarodějnický sabat a taky že se otevírají jeskyně, kde jsou ukryty poklady. Na ochranu před čarodějnicemi se na vyvýšených místech zapalovaly ohně. Zapalovala se smolná košťata, která se vyhazovala do výšky. Popel z těchto ohňů měl mít zvláštní moc pro zvýšení úrody. Někdy se rozhrnutým popelem provázel dobytek pro zvýšení jeho plodnosti. Jindy se přes oheň skákalo kvůli zajištění mládí a plodnosti. (nahoru▲)

Eliška

 

 

 Dopis mamince…

8. května měly svůj svátek maminky. Poprosil jsem některé z vás, aby napsali svým maminkám dopis a v nich se vyjádřili, co k maminkám cítí. Na základě domluvy respektuji anonymitu autorů.

 

Milá maminko,

chtěla bych ti poděkovat za to, že to se mnou vydržíš a že mě máš přes všechno, co dělám, pořád ráda.

Vzpomínám na to, jak jsem doma nechala pijavice, ale ty jsi mi je do školy přivezla. Za to jsem ti koupila tvou oblíbenou čokoládu. Měla jsi radost a já měla radost z toho, jak jsi šťastná.

Pokaždé, když něco slavíš, vím, co ti udělá radost. Třeba když uklidím, tak si spolu pustíme nějakou starou českou pohádku. Nebo jdeme na procházku. Ty se vždycky zastavíš a kocháš se přírodou.

Mám tě ráda.

 

Milá maminko,

Mám tě moc rád a vím, že se mnou zůstaneš i ve zlém. Chutnají mi tvá jídla, umíš dobře vařit. Občas na mě zakřičíš, ale já vím proč. Když dělám domácí úkol a moc mi to nejde, tak se mi vždy snažíš poradit. Pomáhám ti dělat těžkou a špinavou práci, protože vím, že máš hodně starostí.

 

Milá maminko,

Mám tě rád, dala jsi mi život, vychováváš mě a pomáháš za všech okolností.

Jsi hodná, krásná a upřímná. Máš krásné modré oči, krásné hnědé vlasy a krásný úsměv.

Vaříš výborné obědy, pomáháš mi, uklízíš a za to ti musím poděkovat.

Měj se dobře i se starostmi, které máš.

 

Milá maminko,

Vím, že to máš těžké a že ti moc nepomáhám. Ale mě nebaví jenom uklízet a vařit. Já taky potřebuji být venku. Tuto sobotu i v neděli to bylo super. Tak bychom mohli trávit i příští víkend. Protože doufám, že i tobě se to líbilo.

 

Milá maminko,

Jsem ráda za to, že tě mám. Vždycky, když jsem smutná, pomůžeš mi. Vím, že to se mnou není lehké: ani ti moc nepomáhám a pořád se hádám. Přesto vím, že mě máš ráda. (nahoru▲)

 

 Osmáci o projektu z dějepisu…

Matěj: Projekt mě hodně bavil. Dozvěděl jsem se o své vesnici to, co jsem nevěděl. Hlavně mě bavilo získávat informace, protože jich bylo mnoho, ale nebyly podstatné. Nejlepší bylo, že jsem musel používat PC. Přišlo mi to velice zajímavé. Ale nebavilo mě opravovat chyby, ale za to jsem si mohl sám. Nový projekt by mohl být o domácím mazlíčkovi.

Tonda: Plus vidím v tom, že jsme se něco dozvěděli o historii své obce. Strávil jsem na tom dost času. A jen za jednu jedničku. Pro mě a moje úsilí je to nedoceněné.  Ale je to čistě můj názor. Bavilo by mě dělat projekt na můj oblíbený sport nebo na hobby.

Kiki: Na projektu jsem dělala týden před odevzdáním. Málem jsem to nestihla. Ale celkově mě vůbec nebavil. Hlavně hledání v knížce o Starém Hobzí, kde jsem musela informace o válkách vyčíst. Z mého projektu mě zaujal zámek, o kterém jsem se něco dozvěděla. Příští projekt by mohl být o zvířeti, protože mi to přijde zajímavé.

Houbíny: Plus projektu byl v tom, že jsem se dozvěděla o své obci informace, které jsem nevěděla. Mínus je, že to musím přednést před 5. třídou. To je pro mě obtížné, protože nemám ráda vystupování a pozornost. Projekty samy o sobě mě nebaví, takže téma nového projektu nevím.

Ondra: O historii města se mi pátralo dobře, protože o Slavonicích je hodně informací. Věnoval jsem tomu spoustu času, chodil jsem k babičce, pátral na internetu a v knize. Líbí se mi, že vím více informací o městě, konkrétně o obou válkách. Nový projekt by mohl být o zvířatech či o hercích z dřívější doby.

Robin: Určitě nám měl projekt dodat samostatnost a zodpovědnost. Myslím si ale, že hodně lidí se na to vykašlalo včetně mě. Uvítal bych projekt na téma fotbal, zvíře či stát.

Tomáš: Bylo to dobré, protože jsem se dozvěděl spoustu informací o své obci. Třeba jsem si něco myslel, ale dozvěděl jsem se díky projektu, že to není pravda. Ale zabralo to docela dost času. Mě by zaujal projekt o mé vlasti v určitém období, ale to by trvalo hodně dlouho.

Vašek: Projekt jsem dělal skoro týden a nic nového mi to nepřineslo. Žádné nové informace o vsi jsem nenašel, vše už jsem slyšel. Ale bylo to dobré v tom, že jsme si připomněli historii své rodné obce. Je mi jedno, jaký bude další projekt, hlavně ať je to zábavné.

Michal: Já tu práci hodnotím pozitivně. Strávil jsem na ní dva dny. Jeden den jsem hledal informace a druhý den jsem je zpracoval do prezentace. Leccos jsem se o své vesnici dozvěděl, např. kam byl učitel Zdeněk Papoušek odvezen do koncentračního tábora. Jako nový projekt bych si vybral téma zbraně.

Ivka: Projekt mě vůbec nebavil. Jediná věc, která byla pozitivní, byly zajímavé informace o Hobzí. Jinak to byla děsná nuda a vůbec se mi to nechtělo dělat. Přiznám se, že jsem líná a nevěnovala jsem tomu příliš času. Většinu projektu mi udělala Eva H. A projekt, který bych chtěla? Řeknu to upřímně: žádný. Vykašlala bych se na všechny tyto nudné projekty.

Evík: Bavilo mě to. Dozvěděla jsem se hodně nového. Když nám paní učitelka zadala téma, asi po měsíci jsem šla na obec, kde jsem informace sháněla. Bohužel jsem nevěděla, jak začít. A ani mě nebavilo to, jak jsme svou práci museli opravovat. Nový projekt by mě zaujal na téma rodinná a občanská výchova.

Ferry: Pracovalo se mi na projektu špatně, protože jsem zapomněl, co tam všechno má být. Navíc nemám počítač, takže jsem vše dělal v knihovně. Dobré to bylo v tom, že jsem netušil, že je naše obec tak zajímavá. Jako nový projekt by se mi zamlouvalo téma o Hitlerovi.

Rosťa: O mé obci jsem se dozvěděl hodně informací, které jsem dosud nevěděl. Na prezentaci jsem pracoval cca 3 hodiny a asi jako každý jsem to dělal na poslední chvíli. Jako plus beru to, že jsem se dozvěděl hodně o obci a něco i o svých předcích. Jako mínus to, že jsem o vesnici údaje hledal těžko. Jako další projekt bych uvítal historii svých předků. (nahoru▲)

 

 Být, či nebýt?

Asi jste zaregistrovali, že poslední, tj. dubnové číslo Slona, vyšlo pouze na školním webu. Zajímalo mě, zda budete Slona v písemné podobě shánět a zda jste jeho obsah přečetli na stránkách školy. Nejsou to příjemné informace, ale pravda je ta, že se nikdo z vás po tištěné verzi nesháněl. A jak dopadla má anketa ohledně vaší aktivity na webu?
(Poznámka - dubnový Slon měl ještě před několika dny obv. počet "sloních" přístupů, cca 30-35, ovšem nyní jich je 47. Tím se dostal za květen na 12. místo. Nejvíce zhlédnutí za posledních 30 dní měla přáníčka ke Dni matek ze ŠD - 143.)

 

6. ročník

5 x NE

1 x ANO         Četl jsem anketu Čím chci být.

7. ročník

9 x NE

2 x ANO         Anketa Čím chci být a jeden si již nepamatoval, co četl.

8. ročník

9 x NE

4 x ANO         Anketa Čím chci být a biologický otazník.

(nahoru▲)